Steeds meer waardevolle boeken komen nu online beschikbaar, we leven inderdaad in een bijzondere tijd. Ook in Nederland zijn ook al heel wat klassieke werken online te bewonder en daarbij komt ook nog dat men de tekst kan digitaliseren.
Het Book of St Albans, een van ’s werelds mooiste middeleeuwse manuscripten, is voor het eerst gedigitaliseerd en de Library of Trinity College Dublin heeft het 13e-eeuwse meesterwerk wereldwijd toegankelijk gemaakt. Het 13e-eeuwse meesterwerk bevat 54 individuele werken van middeleeuwse kunst en heeft lezers door de eeuwen heen gefascineerd, van royalty’s tot renaissancegeleerden. Ik heb dit zelf in Dublin destijds bewonderd.
Het kostbare manuscript overleefde de chaos en het trauma van de ontbinding van de kloosters en kwam in 1661 naar Trinity College Dublin. Het manuscript is gemaakt door de beroemde schrijver, de benedictijner monnik Matthew Paris van de St. Albans Abbey in Engeland. Alban, de eerste christelijke martelaar in Engeland. Het schetst ook de bouw van de kathedraal van St. Albans.
Het klooster van St. Albans was een van de belangrijkste van het land. Het was een belangrijk bedevaartsoord dat veel pelgrims uit Ierland ontving.
Het boek werd 300 jaar bewaard in de abdij van St. Albans tot de ontbinding van de abdij in 1539. Alle andere kostbare manuscripten van Matthew Paris worden bewaard in de British Library en de universiteiten van Cambridge, Oxford en Chetham’s Library Manchester.
Het Boek van St. Albans was een boek met een hoge status, bekeken door koning Hendrik VI. Het is in het Latijn geschreven en bevat ook Anglo-Normandisch Frans, waardoor het toegankelijk werd voor een breder seculier publiek, waaronder opgeleide adellijke vrouwen. Het werd geleend door adellijke dames uit die tijd, waaronder de schoonzus van de koning, gravin van Cornwall, Sanchia van de Provence en anderen.
De inhoud, soms gruwelijk, bevat illustraties van de onthoofding van St. Alban en zijn beul wiens ogen letterlijk uit zijn hoofd springen op het moment van executie. Het kunstwerk bestaande uit voornamelijk ingelijste verhalende scènes is een getinte tekentechniek waarbij omlijnde tekeningen worden gemarkeerd met gekleurde wassingen uit een beperkt palet. Deze techniek was duidelijk Engels en dateert uit de Angelsaksische kunst van de 10e eeuw.
Van St Albans Abbey kwam het in het bezit van de Elizabethaanse koninklijke adviseur en astronoom, John Dee, waarna het werd verkocht aan James Ussher, aartsbisschop van Armagh, en vervolgens in 1661 naar Trinity kwam met zijn bibliotheek. Het is in de Bibliotheek van Trinity College Dublin voor meer dan 350 jaar.
Voor het eerst is dit manuscript nu volledig gedigitaliseerd en online beschikbaar, een proces dat is uitgevoerd via het Virtual Trinity Library-initiatief als onderdeel van het project Manuscripts for Medieval Studies, gefinancierd door Carnegie Corporation uit New York. “Voor het eerst in de geschiedenis kan dit prachtige manuscript van een van ’s werelds beroemdste middeleeuwse kunstenaars en kroniekschrijvers, Matthew Paris, digitaal worden bekeken en zijn prachtige kunstenaarschap in kleur onthullen.
Virtual Trinity Library is een digitaliseringsinitiatief van de meest gewaardeerde collecties van de Library of Trinity College Dublin. Het zal deze unieke collecties van nationaal belang conserveren, catalogiseren, beheren, digitaliseren en onderzoeken, waardoor ze toegankelijk worden voor een wereldwijd publiek, van schoolkinderen tot wetenschappers.
Ga voor meer informatie naar www.TCD.ie/virtual-trinity-library.
Zie ook: https://www.irishcentral.com/roots/history/book-st-albans-trinity
Aanmelden
Welkom! Log in op je account
Je wachtwoord vergeten? hulp krijgen
Privacy
Wachtwoord herstel
Vind je wachtwoord terug
Er zal een wachtwoord naar je gemaild worden