23andMe ontslaat 100 mensen omdat de verkoop van DNA-tests daalt

0
23

CEO zegt dat ze ‘verrast’ was om de markt te zien draaien

Het thuis-DNA-testbedrijf 23andMe ontslaat donderdag ongeveer 100 mensen, of 14% van het personeel, na een dalende omzet.

De ontslagen omvatten de operationele teams, die waren gericht op de groei- en schaalinspanningen van het bedrijf, evenals andere teams. In de komende maanden is het bedrijf van plan zijn focus op de direct-to-consumer-business en zijn therapeutica-afdeling te verscherpen, terwijl de arm van klinische studies wordt teruggeschroefd.

Wojcicki heeft theorieën, maar ze heeft geen duidelijk bewijs waarom consumenten schuwen om tests te krijgen die hun percentage van Ierse afkomst, neiging tot een favoriete ijssmaak onthullen, of dat ze een beperkte set varianten hebben die worden geassocieerd met borstkanker. Hoe dan ook, merkt ze op, ze is aan het inkrimpen omdat het is “waar de markt klaar voor is”.

Wojcicki merkt op dat privacy een factor kan zijn. De angst dat het DNA van mensen in verkeerde handen belandde, zou in de nasleep van de zaak Golden State Killer kunnen zijn toegenomen. Strafrechtelijk onderzoek is gericht op een verdachte die betrokken is bij een tientallen jaren oude verkrachtingen en moorden door DNA dat ter plaatse is gevonden via te vergelijken met de gegevens in een gratis online database waar iedereen die zijn DNA heeft laten testen door een bedrijf als 23andMe het kon uploaden. Er werd een verdachte gevonden omdat een familielid op afstand hun genetische informatie had gedeeld. Dit laat zien hoe DNA-gegevens, in tegenstelling tot andere soorten gegevens, uniek zijn omdat ze gekoppeld zijn aan en mogelijk informatie over familieleden blootleggen.

Ze erkent dat ‘privacy top of mind’ is, zowel voor consumenten als voor haar directieteam. Ze zei dat het bedrijf eerder deze week een nieuwe Chief Security Officer had ingehuurd, die eerder de beveiliging bij Okta beheerde.

“Ik denk dat de technische wereld deze betere communicatienormen moet bezitten om vertrouwen op te bouwen,” zei ze. “Ik wil erin springen en het echt bezitten.”
Wojcicki zei dat een andere factor zou kunnen zijn dat mensen bang zijn voor een economische neergang en dat ze niet een paar honderd dollar willen uitgeven aan een genetische test. Dat kan het voor 23andMe duur maken om klanten te werven via sociale mediaplatforms zoals Facebook, als de early adopters al tests hebben gekocht en de volgende potentiële groep gebruikers terughoudend is om te besteden.

De eerste duidelijke tekenen van een vertraging in de ruimte kwamen afgelopen zomer toen Francis deSouza, chief executive van Illumina, maker van DNA-sequentiemachines, in zijn winstoproep opmerkte dat het hele segment down was. DeSouza gaf geen uitleg, maar zei dat zijn bedrijf een “voorzichtige kijk” heeft op de markt voor voorouders en gezondheidstests. Tot de klanten van Illumina behoren Ancestry en 23andMe.

zie bron